lördag 25 februari 2017

Hej på er!

Snart är lovet slut.....

Jag har nog tidigare berättat att jag är kulturombud på skolan. Jag tycker att det är väldigt kul och berikande med kultur så jag "nappar"gärna på evenemang som kommer till min kännedom.
Två elever i klassen har januari till mars varit med i ett pilotprojekt som handlar om att elever ska utveckla lyssnandet och få verktyg i att kunna bedöma musikföreställningar.

På måndag den 27/2 kommer en artist från Alfabetsmysteriet till klassen och ska lära ut en sång.

Onsdagen den 15/3 har jag lyckats boka ett studiebesök på Malmö Live. Vi får titta runt och lyssna på instrument och kanske själv prova på. Jag har bokat en buss som tar oss dit och hem.
NU KOMMER DET VIKTIGASTE!
TIDEN ÄR 13.00-14.30........ALLTSÅ TILL STÖRSTA DELEN UTANFÖR SKOLTIDEN.
JAG KOMMER ATT DELA UT EN LAPP TILL BARNEN DÄR JAG VILL HA ER SIGNATUR PÅ ATT NI TYCKER ATT DET ÄR OK ATT ERT BARN FÖLJER MED.
JAG SKULLE ÄVEN VILJA ÖNSKA /FRÅGA OM DET FINNS 2 FÖRÄLDRAR SOM KAN TÄNKA SIG FÖLJA MED........EFTERSOM JAG ÄR SJÄLV.

Hoppas att ni tycker att det är ok :) 

Innan lovet var vårt tema "olika material" Nu efter lovet rundar vi av detta tema med återvinning- källsortering. Nästa tema område blir världsreligionerna. Då är min tanke att de ska få jobba med grupparbete. Vi kommer att utgå från lättlästa texter/böcker , filmer och power point lektioner.
Det är första gången med mig som vi jobbar med grupparbete som ska resultera i en större affisch med fakta och bilder. Till sist ska gruppen redovisa inför de andra grupperna. En liten utmaning.

Läsläxan torsdag till torsdag fungerar bra. Torsdagen innan lovet fick de läxan som ska vara till torsdagen efter lovet. Arbetsboken till läseboken jobbar vi med i skolan. Förutom frågor på texten finns det andra uppgifter som tar upp olika skrivövningar och kunskapsområden. Före lovet jobbade vi med hur man skriver datum och årets månader. Nu efter lovet ska vi öva i att skriva brev och vad som ska stå på kuvertet.

Matteboken börjar närma sig slutet. Vi har jobbat länge med multiplikation, tabellerna 2,5 och 10. Lite division kommer nu efter lovet innan det är dags för en ny bok.

Jag har börjat att aktivera de små datorerna och barnen kommer att få efterhand och då det finns behov för dessa.

Skolans musikfröken har gått på föräldraledigt så nu har barnen en ny lärare i musiken. Ture eller jag följer alltid med upp på musiklektionerna. Tyvärr är det några barn som har lite svårt att förhålla sig till det lite friare ämnet. Är uppgiften att röra sig till klassisk musik...så är det inte att kasta sig på golvet. Är uppgiften att slå drömmande på trumman....så är det inte att banka hårt. Prata lite där hemma så kan musiklektionen bli trevlig för alla.

Avslutningsvis vill jag säga att ni har fantastiska barn och är glad över att jag får lära dom allt jag kan och lite till :)

Med varma hälsningar
Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar